باید توجه داشت که قرآن رحمة للعالمین بودن را به عنوان وصف نبی(ص) آورده است
«وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»[1]
ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.
اما این وصف رحمة للعالمین، قابل اسناد به حضرت علی(ع) هم می باشد، چون حضرت علی(ع) هم مانند
پیامبر(ص) مظهر اتم اسماء و صفات خداوند می باشد و در مقام وجودی نیز منبع خیر و رحمت برای همه
عالمین است. و آن جمله ای هم که از حضرت نقل نمودید در خطبه هفتاد نهج البلاغه آمده است. و منافاتی با
رحمت للعالمین بودن ندارد. چنانکه شخص پیامبر صلی الله علیه و آله نابودی و شکست دشمنان اسلام را از
خداوند درخواست می نمود. بلکه عملا بر علیه آنها وارد جنگ و کارزار می شد، و خداوند نیز در عین حال که
می فرماید ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم، با این حال فرمود: مؤمنان را برای جنگیدن با دشمنان
ترغیب و تشویق کن، و آیات فراوان در مورد فضیلت جهاد و مبارزه بیان می دارد.
بلکه لازمه رحمت للعالمین بودن این است که عده ای که مانع برای رسیدن جهانیان به خیر و سعادت هستند
از میان برداشته شوند، یعنی تحقق عملی و به فعلیت رسیدن رحمت نسبت به جهانیان برداشتن موانع و افراد
مزاحم است.
کلمات کلیدی: